DuoDent - De juiste mondverzorging

dental_cosmetic_care_duodent.pngGoede mondverzorging voor een mooi en gaaf gebit. Een goed en gaaf gebit staat of valt bij goede of slechte mondverzorging. Bijna iedereen krijgt te maken met tandbederf (cariës) en tandvleesontsteking (gingivitis).

Cariës door onvoldoende mondhygiëne

Pijnlijke aandoeningen welke het gevolg zijn van onvoldoende mondhygiëne. Hierdoor vormt zich de zogenaamde plak op tanden en kiezen (elementen). De langdurige aanwezigheid van plak is de oorzaak van cariës, gingivitis en parodontitis. Deze tandplak is een onzichtbaar kleverig laagje dat bestaat uit speeksel, voedselresten en bacteriën. De bacteriën zetten de voedselresten om in een zuur zodat het glazuur en het daaronder gelegen tandbeen oplost. Op den duur ontstaat hierdoor cariës (gaatjes). Op moeilijk bereikbare plaatsen zoals in en op de randen van het tandvlees en tussen de tanden en kiezen ontstaat gemakkelijk tandsteen. Dit is plak dat verhard is door de kalk uit het speeksel. Plak hecht zich nog beter op het tandsteen dan op het glazuur.

Het is daarom dat tandsteen moet worden verwijderd door de tandarts. De bacteriën in de plak en in het tandsteen irriteren het tandvlees waardoor het gaat ontsteken. In een vroeg stadium heet dit gingivitis. Dit veroorzaakt nauwelijks pijn en is moeilijk te zien. Toch is deze gingivitis te ontdekken namelijk: gezond tandvlees bloedt niet tijdens het poetsen en flossen, is roze van kleur en sluit goed aan op de elementen. Ontstoken tandvlees bloedt wel, is rood en gezwollen en geeft een slechte adem. In een vergevorderd stadium van gingivitis wordt het kaakbeen afgebroken. Dit heet parodontitis. De ruimte tussen het element en het kaakbeen wordt groter en dieper en is moeilijk bereikbaar met poetsen. Het kaakbeen wordt steeds verder afgebroken, de elementen gaan los staan en vallen tenslotte uit.

Kortom:
Goede mondhygiëne is van het grootste belang en het behoud van het gebit.

DuoDent productgroepen: